tirsdag 14. april 2009

Påsketur

Mor og far har kommet hit til Argentina på besøk til meg. Det er veldig koslig! Sammen med dem har jeg vært på påsketur til Mendoza. Mendoza ligger like ved Andesfjellene og er det området i Argentinga hvor det produseres mest vin.


Mamma og pappa er klare for nye opplevelser


Vi var i en veldig råflott park i Mendoza. Den var veldig fin.

Sånn ønsker jeg meg i hagen (i Borggata?)

San Martín er frigjøringshelten til Argentina, Chile og Peru. Han var guvernør i Mendoza før det, derfor er de veldig glad i han der. Dessuten har de Sør-Amerikas største frigjøringsmonument. San Martín utgjør en liten del av det. Hesten hans har alle bein i bakken som symbol på at han ikke døde i kamp. Han har hånda på hjerte som symbol på at han døde som gammel mann. Jeg har lært mye.

Om du synder i Mendoza så er ikke det noe stress for de har en kjempestor kirke med 4 confession-boder på rekke og rad.

Dette er en råflott vingård vi besøkte
Guiden vår der het helt seriøst Macarena


Der lærte vi at mørke druer også kan brukes i hvitvin. ;en da tar de av skallet. Her dyrket de Malbec-druer. Det er det de er best på i Argentina. Malbec kommer fra fransk og betyr "dårlig i munnen". Malbec-druene er nemlig ikke gode nok for disse snobbete franskmennene.


De hadde så godt som endeløse rader med vindruer. Nettett som ligger over beskytter mot hagl. Det var visstnok veldig dyrt, så kare de rikeste vinkongene kan ta seg råd til det.

Mamma og pappa blir glade av å bli vist rundt på vingård

De hadde et hyperhighfashin aroma-rom. Der kunne vi trene på å gjenkjenne de forskjellige aromaene i vinen.

Pappa bruker det han har lært når han senere på dagen får lukte på en ypperlig olivenolje

Etterpå besøkte vi en mindre og mer autentisk vingård

Guiden vår var autentisk. HUn fortalte at all vinproduksjonen deres var 100% økologisk.

Vi fikk smake på vinen. Den var helt grei.

Så dro vi på fjelltur en dag. Ikke på den tradisjonelle påskemåten, men dog. Det ble selveste Andesfjellene denne gangen.

Påskesola skinte

Far og datter er ute og går

Dette er Sør-Amerikas høyeste fjell. Jeg husker ikke hva det heter.

På litt over 4000moh, på selveste påskeaften, møtte vi Jesus.

Mamma kom seg helt til Chile

2 kommentarer:

  1. Så fint! Så ut som dokker kosa dokker glugg. Nu kan du jo kanskje forklar mæ koffor amigo smake dårlig? Nu ska æ se charterfeber. Jess, forsøpling av hjernen! Kos, Rags

    SvarSlett
  2. Ja, Rags, Åshild kan fortelle hvorfor Amigo smaker dårlig. Først og fremst skyldes det at den er laget av ei drittdrue som heter Mencia. Den er ikke spesielt populær. Dessuten er Amigo laget så fort å greit som det er mulig. Ingen lagring og ikke noe tull. Så den har ikke fått disse fantastiske aromaene som gjenkjenner en god rødvin. Kan jeg anbefale deg å spare den til jul og blande den med en anelse gløgg? Da glor den nok lett ned skal du se.
    klarte jeg meg greit som vinkjenner?
    klem

    SvarSlett