torsdag 9. juli 2009

Machu Picchu


Vi har vaert paa Machu Picchu. Det var veldig fint. Vi laerte ogsaa et og annet om disse gamle Inkaene som slettes ikke var saa dumme. Vi mistenker guiden vaar for aa lyge en hel del, men det faar bare vaere, morsomst er det jo uansett aa tro paa alt. Det var altsaa de gode gamle inkaene som bygde Machu Picchu med stein og slit paa omtrent 2500 m.o.h. Vaar strabasioese ferd for aa faa oppleve disse sporene etter en stolt fortid startet paa tirsdag.
Store fjell

Fride og Aashild er klare for tur
Tirsdag morgen sa vi ble hentet av en bil som skulle kjoere oss naermere denne gamle Inkabyen. Det var en lang, men fin tur. Jeg tok bilder og irriterte meg over at gringoene bak meg snakket monotont og bare om kjedlige ting.

Saa kom vi omsider fram til hostellet vi skulle bo paa i Aguas Calientes like ved Machu Picchu. Klokka 04.30 neste dag ringte vekkeklokka vaar. Det var nemlig viktig aa komme tidlig opp til den gamle byen.
Fride og vaar nye israelske venninne er med friskt mot selv om klokka er omtrent 0500


Andesfjellene var skumle saa tidlig paa morgenen

Vaar guide, Freddy, viste oss rundt og fortalte mer eller mindre sanne historier



Dette var den beste vinkelen aa ta bilde fra sa Freddy

Det var flott der. Ser ut som bare noen gamle steiner paa bildene, men det var faktisk raaflott


Freddy viste oss hvordan inkaene hadde kuttet steinene og bygd det hele



Inkaene drev mye med astronomi. Disse luringene brukte de som speil for aa see stjernehimmelen Fride og Aashild er godt fornoeyd

Ingenting som aa dingle med beida paa 2500 m.o.h

6 kommentarer:

  1. Du må ikke sitte på kanten og dingle med beina når det er 2500 meter ned. Det er fali det! Eller var det noe juks?

    SvarSlett
  2. Kjem aldri til å skjønne greia med gamle steinsamlingar langt, langt oppi fjellet. Men det såg ut som ein fin tur!

    Og no har du eit fantastisk nytt spørsmål til blogglesarane: "Har Åshild dingla med beida på 2500 m.o.h., eller er det juks?".

    SvarSlett
  3. Æ syns du e heldig som har opplevd så masse fint! Æ kjenne på mæ at æ må ut å reis litt snart igjen. Glede mæ mer og mer te du kjæm heim! Æ e enig med din far. Det såg litt fali ut...

    Elise

    SvarSlett
  4. Åshild, du har vært der!=) Nå er jeg misunnelig nå! I motsetning til Vegard så skjønner jeg veldig godt greia med gamle steinsamlinger langt oppi fjellet, og jeg syns det er kjempe kjempe fascinerende:) Tenk at du har vært der! Kan jeg få Åshild-dingler-med-bena-på-2500-moh-bildet i bursdagsgave? Trur det hadde gjort seg på stueveggen min=)

    SvarSlett
  5. Pappa: Jeg jukser aldri. Klart det var 2500 meter ned.
    Vegard: En dag Vegard, da larer kanskje du ogsaa aa sette pris paa virkelige underverker fra fortiden!
    Elise: Ja, det ser litt farlig ut. Jeg gleder meg ogsaa til aa komme hjem.
    Cecilie: Ja, det har jeg! Det var veldig stas. Klart du skal faa bilde i gave! Kanksje jeg skal legge det ut for salg paa internett. kanskje flere kunne tenke seg det..!

    SvarSlett
  6. Stilig. Er ikke så mye annet å si. Jeg skjønner greia med steiner satt i system høyt oppe. Men kun så lenge man ikke må klatre helt opp. Gi meg en fløybane, helikopter eller annet motordrevet fartøy opp på toppen av ting, så kommer jeg.

    Gratulerer med å ha vært der. Jeg misunner deg og unner deg den turen der. Gleder meg til å få deg hjem igjen.

    SvarSlett