søndag 15. mars 2009

Aktivistene har vært her!

Til min store glede har jeg i ettertid av den internasjonele kvinnedagen sett spor etter opprør. Og det er nettopp abortforkjemperne som har satt spor etter seg. Abort er ulovlig i Argentina og det skaper en del debatt. Eller, det vil si en del personer og organisasjoner jobber for at det skal bli lovlig mens det for politikere er en ikke-sak. For noen år siden var det ei dame som i forkant av valget lå godt an til å bli ordfører (noe sånt) i Buenos Aires. Men like før valget begynte det å gå rykter om at denne dama var for en oppmykning av abortlovgivninga. Da stupte oppslutninga rundt henne og landet på nesten ingenting.



På Juan Bautista De La Salles byste ved utdanningsdepartementet. Er det noen som har skrevet "lovlig abort" og malt noe rødt i ansiktet hans. Etter hva jeg har funnet ut var denne mannen en anerkjent teolog og pedagog. Jeg kan ikke mye om han, men han skal ha skrevet en viktig manual for skolebarn som heter "Reglas de la Cortesía y Urbanidad Cristianas". En slags skikk og bruk-manual. Jeg vet ikke hvorfor akkurat denne mannen blir utsatt for abortforkjempernes vrede. Kanskje synes de at linken mellom kirka og moralsk utdanning litt for tett? Dette blir det spennende for meg å finne ut mer om.

Jeg vil vil ikke ha komplimenter
Jeg vil ha respekt


Jeg velger når, hvordan og med hvem

2 kommentarer:

  1. ásilaba! Det va så koselig å snakk med dæ på Skype. Æ må si æ e overraska over at det går an å lag nå så bra som e gratis! What's in it for them, lure æ på.. Det varme mitt feminist- og sosialisthjerte at du jakte på ekte opprør. Syns du også må jakt på hinderløypa dæm bruke i Wipe Out, et rasende festlig program på TvNorge! Da kan du kos dæ vettu. Stor klem fra Raggen

    SvarSlett
  2. Bra bevisføring jeger-Åshild! Og i tillegg til komplimentet vil jeg gjerne si at det oser respekt av denne bloggen og av deg!

    Her er litt lesestoff om mannen om du skulle ønske det:)
    http://es.wikipedia.org/wiki/Juan_Bautista_de_La_Salle

    SvarSlett