søndag 8. mars 2009

Jakten på opprør

Endelig var det 8. mars igjen. Den store internasjonele kvinnedagen. Jeg hadde gleda meg lenge til denne dagen. For hvor kan man vel finne en villere feiring enn i dette opprørets land? Det tenkte jeg. Så jeg fikk med meg to jenter fra kurset mitt for å oppsøke mannevondskap og tåregass. Jeg har blitt fortalt at Plaza de Mayo er stedet for opprør og demonstrasjon, så vi dro dit.


Det var neimen ikke mange jernkvinner som hadde møtt opp.



Dog var det mange duer



Jenee og Tristan var med meg på jakten. Vi koste oss, følte oss frigjorte og priviligerte.

Mødrene på maiplassen er kvinner som kan å kjempe. Stille, men sterkt. Litteraturanbefaling fra min egen mor: http://www.adressa.no/meninger/article1285477.ece


Som seg hør og bør hadde i det minste handelsstanden fått med seg hvilken dag det var.


Vi fikk nyss om at markeringa av dagen skulle foregå i Rosedal og begynne litt seinere. Derfor dro vi innom botanisk hage for å finne roen i sjelen så lenge

Denne kvinnen har feiret dagen på samme måte i mange herrens år.

I botanisk hage så vi et tre som var helt enormt. Det passet bra til å ta konfirmasjonsbilde i.

Heldigvis insisterte jeg på at vi også burde ta close-up.


Da vi etter hvert kom fram til markeringa, viste deg seg å være et drittarrangement.

Noen markerte dagen med å gå på høye stylter

Andre slengte hverandre i bakken. Ganske imponerende igrunn.

Fra scenen spilte de dårlig musikk og prøvde å få med folk til å danse


Hvor blir det av feministene, abortforkjempere, sufragettene og likestillingsmenneskene? Jeg ville ha opprør jeg, ikke en 17-mai-aktig lek og morro-markering. Også her da, av alle steder.
Det nærmeste jeg kom var ei kvinne som kom bort til meg med en flyer om vold i hjemmet. Vold er ikke bare fysisk vold stod det. Mange opplever også psykologisk, seksuell eller økonomisk vold. Det stod et telefonnummer man kunne ringe dersom man var utsatt for dette. Like etterpå kom ei annen kvinne med en flyer om kvinnedags-rabatt på botox, leppefylling og rynkeglattings. Takke seg til

6 kommentarer:

  1. Det e artigpia si det. Ei søt lita feministbombe på jordomseiling. Sprang du etter og jult opp hu med psykisk vold flyersan og ropt "FYSISK VOLD E OGSÅ VOLD"? Det hadd æ gjort.

    Uansett, artig at du har mekka dæ blogg. Husk at du e min nærmeste pårørende. Æ har oppgitt telefonnummeret ditt te legevakta på skolen, så hvis æ får ørebetennelse må du kon ned å pleie mæ.

    Har sendt dæ et teppe, en murer og you-know-what i posten forresten. Send mæ et brev når det kjæm fram. Suss.

    SvarSlett
  2. Men Åshild, midt i all elendigheita. Man ska huss på det at viss man har fått tatt et konfirmasjonsbilde, da har det alt i alt vært en fin dag! From Eliza

    SvarSlett
  3. Så sanneli, d finns jo activia- for trege mager (eller va d en stor reklame for nå ainna me samma navne kanskje?...)neddi dær også! så da kain itj du klag!;)

    Klæm fra Silje!:)

    SvarSlett
  4. dette er så langt min favorittpost. veldig interessant. Jakten på opprør er en så fin tittel at jeg skulle gjerne ønske det kommer en oppfølger en gang!

    jeg er veldig skuffa over at mai-plass-kvinnene ikke var i aktivitet. En gang håper jeg du kommer i prat med dem og skriver om det her. de er noen av de mest fascinerende menneskene jeg vet om.

    uansett. gratulerer med kvinnedag, botox og stylter. Hasta la victoria feminista siempre!

    SvarSlett
  5. Jesper: Saa bra. Jeg har hoert at det er fint aa helle smeltet smoer i oeret naar man har oerebetennelse. Det skal jeg gjoere til deg.

    Eliza: du har saa rett

    Silje: Saa koslig aa hoere fra deg. Stemmer at det er activia for trege mager. De sliter nok med det her ogsaa. Haaper alt er bra med deg:

    Markhuecos: Saa bra at di likte jakten! Hele min tilvaerelse her er paa en maate en jakt paa opproer. Maa faa meg noen anarkist-venner snart. Og kanskje noen eksilnazister. Og joeder. Da kan jeg invitere til fest, og vips har vi opproer. Skal skrive mer om det! Ellers liker jeg de konkrete utfordringene jeg faar paa kommentarene dine. Jeg er paa saken!

    Foelg med videre!

    SvarSlett
  6. Enn at det e mer opprør i Oslo enn i Buenos Aires! Kæm skull ha trudd. Her va det jo hijab-brenning. Kos dæ på ferie min kjære! Her snør det. IGJEN! Ka skjer med det.. Koz
    Ps: Elise! Hvis du les det her: Tusen takk for boka og trivelig kort! Det va hyggelig å få i posten.
    Ragne

    SvarSlett