søndag 14. juni 2009

Mitt bidrag til norsk kultureksport




Når man er på utveksling møter man flotte og mindre flotte mennesker fra hele verden. Før jeg dro sa mamma at jeg måtte være en god ambassadør for Norge. Det valgte jeg å ta til meg. Jeg vil vise dem hva Norge engentlig handler om tenkte jeg

Nå som oppholdet mitt i eksilnasistenes nye hjemland nærmer seg slutten velger jeg å oppsummere hva jeg her fått til av norsk kultureksport.

- Anna som er svensk har fått øynene opp for norsk musikk. Jeg skal ikke ta på meg all æren for dette, men en god del. Hun elsker Ane Brun og Madrugada og synes Lillebjørn Nilsen er litt mysig. Som representant ikke bare for et land, men også en landsdel skal jeg bruke de siste to ukene her til å smyge til henne Åge og Rotmo.

-Jeg har introdusert gammeldansk til personer fra Rakkestad, Sverige, Argentina, Finnland,USA, Spania og Panama. Størst suksess har jeg hatt i å servere den som medisin.

-Teknert, denne tradisjonsfylte varmende drikken, har jeg introdusert for folk fra Rakkestad, Sverige, Argentina, Usa, Spania, Panama, Colombia og Tyskland. Dette har vært en udelt suksess. Jeg insisterer som regel på at alle i Norge drikker mye av dette og synes det er kjempegodt.

-Jeg har begynt å fortelle hva navnet mitt egentlig betyr i festlige lag. Noen vil kalle dette partypooper, jeg kaller det en spennende inngang til den norrøne mytologiens verden.

-Jeg insisterer på at Norge er bedre i sport enn Sverige. Selv om jeg egentlig ikke bryr meg om det. Teller dette?

-Vi arrangerte 17-maifest og var kjempenasjonalistiske hele kvelden.

-Jeg dro iland en 9'er (av 10) på eksamen i politisk kommunikasjon ved å unngå spørsmålet og heller skrive om hva jeg egentlig tenker om dette stortingsvalget som kommer i løpet av året. Professoren presiserte at han hadde lært mye interessant om Norge av å rette eksamenene. Jeg følte at mitt intellekt endelig ble verdsatt.

- Snakket en hel muntligeksamen i spansk om hvor populært det er å skaffe seg thailandske koner i Norge. Høyst interessant syntes de det var.

5 kommentarer:

  1. Ælska norsk kulturexport! Ælska Ane Brun (då menar jag ææælska)Ælska inte så mycket norska idrottsmænn, bara om inga svenskar tævlar, eller om de vinner øver en yankee, eller en fransman, eller någon annan som inte ær från norden.

    SvarSlett
  2. Haha. Like at du har tatt et bilde som e så typisk for Norge! Der sku vi vært vettu.. Når æ kjørt tog te Trondheim sist så æ massevis av lam! Dæm va så søt.
    Syns du gjør en knakanes jobb. Kordan va ambassadefesten? Va han kjekk?
    R

    SvarSlett
  3. Kjære Åshild, det er nok noe i oppdragelsen av deg som har blitt mislykket. "Teknert" og "gammeldansk" er ikke en del av den kulturen foreldra dine har lært deg opp til å like. Jeg gleder meg til du kommer heim.Da kan du bli med meg på tur i skog og fjell.
    Mamma.

    SvarSlett
  4. bra jobba åshild, æ e stolt av dæ!!:) ka betyr ehentli navne ditt?

    love from Jill <3

    SvarSlett
  5. Hei, kjempegreier. Ingenting som litt sunn nasjonalisme. Men "gammeldansk" har vel - som mor di påpeikar - ingenting med norsk kultur å gjere. Greit nok at "ikke gjør som mora di sier" er òg ein sentral del i den norske kulturen, men her går du nok for langt i å inkorporere symbol for den danske kolonialismen i det norske.

    SvarSlett