onsdag 13. mai 2009

Argentinakritisk uke



I bunn og grunn synes jeg Argentina er et flott land og Buenos Aires en fantastisk by å bo i for ei stund.
Men innimellom, som nå, sniker det seg inn en argentinakritisk følelse i meg. Akkurat nå er jeg veldig kritisk til mange deler av hverdagen min her og synes igrunn det er en del ting vi gjør på en like grei måte i Norge.

1. Isloasjon. Hvorfor skal man gå å fryse inne i leiligheter og på skolen når det egentlig ikke er særlig kaldt ute engang? (jeg er ikke ute etter logiske svar på dette)

2. Dulce de Leche. Eller hapå som vi kaller det i Norge. Jeg tror ikke det finnes et utrykk for smør på flesk her. I såfall tar de det ikke til seg. Jeg vil ikke ha Dulce de leche på alt mulig! Jeg vil nesten ikke ha det på noe. Og om jeg vil det så sier jeg i fra.

3. Krydre maten. Jeg er lei av mat uten smak.

4. Jeg vil ikke ha chips til maten.

5. Jeg vil ikke at alt vannet i dusjen plutselig skal bli kaldt.

6. Jeg misliker veldig stekt at alle machista-mennene på vei til skolen vår plystrer og roper etter oss. Litt respekt da, for faen. Porqué no te callás? Jodete!

Det var vel stort sett det. Går nok over i løpet av uka. Jeg elsker det jo egentlig. Eller, jeg liker jo flere ting her enn jeg misliker. Eventuelt snur det litt etter 17. mai-feiring på ambassaden her. Det er jo ikke helt sikkert det kommer til å reperesentere det jeg savner med Norge heller.

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker at ting blir satt opp i lister og punkter. Også matdetaljene. Denne posten traff meg rett i hjertet. Du er et utrolig kvinnemenneske.

    Og grunnen til at de plystrer etter deg er jo at de ikke klarer å styre seg, du er jo en gresk gudinne, Anita.

    SvarSlett
  2. enig med tormod. lister er bra. kan du liste opp ting du har fått servert dulce de leche på? for det syns jeg hørtes spennende ut.
    vil jo også si at det ser helt fortreffelig upåklagelig ut! Men så vet jeg at ting i latinamerikanere har en annen definisjon på dulce enn resten av verden. Så ved nærmere ettertanke. kanskje ikke så godt likevel. Det er ille nok når man får mat som blir påpekt at ER dulce. Værre blir det når det HETER dulce.

    SvarSlett
  3. Du får ta de machista-mennene til behandling som du tok drosjesjåføren. Hva betyr: "Porqué no te callás? Jodete!" Kanskje bør jeg ikke vite det?

    SvarSlett
  4. Jo, det kan jeg gjøre. Porqué no te callás? betyr hvorfor holder du ikke kjeft. Og Jodete betyr dra dit pepprn gror gror... Trodde du kunne spansk jeg.

    SvarSlett