tirsdag 26. mai 2009

Love, Peace and Unity?

I dag så jeg en mann som lignet veldig på Scooter. Jeg var som vanlig på vei vandrende gjennom byen på vei til skolen. Som vanlig hadde jeg det sinte, men målrettede uttrykket som jeg bruker å ha når jeg går alene i Buenos Aires' gater. Og som vanlig så ekle menn i alle aldere ditt snitt til å plystre, kalle meg teite ting og komme med dårlige forslag. Men spesielt var det at en av dem ligna veldig mye på Scooter. Scooter, med tysk techno-frisyre og ring i øret stilte seg sånn på fortauet at jeg måtte gå rundt han mens han så på meg og sa noe ekkelt. Jeg gikk som vanlig surt forbi han. Da så kameraten hans sitt snitt til å klage på min oppførsel. Gi oss et smil da! Sa han. Det koster deg ingenting å smile. Etter å ha gått 10 meter angret jeg på at jeg ikke hadde stoppet og fortalt han nøyaktig hva det koster meg å smile. Hvorfor blir jeg så provosert? En ting er at jeg synes det er teit, men det kunne jeg jo ha oversett


Love, peace and unity
Siberia the place to be
The K The L The F and ideology
Halleluja!

Da vi arrangerte 17. mai-fest hjemme hos oss kom det en tysk gutt som var en venn av venns venn. Mens vi andre brukte kvelden på å feire frigjøring og grand prix, brukte han den på å si at han syntes det var så fint at det gikk an å komme med åpenbare komplimenter her. Han sa at vi ikke skulle ta det negativt, at det bare var en greie menn her likte å drive med og som det gikk sport i. Han sa også at vi bare var sååå nordeuropeiske som reagerte sånn som vi gjorde og at vi burde lære oss å være litt mer kultursensitive. Det sa presten og da han kom til Latin-Amerika på 1700 tallet og kjøpte seg slaver. Denne tyske gutten var en migrert machist. Kan vi kalle det eksilmachist?

Jeg skulle på en måte ønske at jeg fortalte Scooter og machistkameraten hans at det ikke bare handler om plystring på gata. Det handler om lønnsforskjeller, om at vi ikke liker å gå ut i helgene uten guttevenner med oss fordi enkelte tror det er fritt fram da, og det handler om at abort ikke er lov i dette landet, ikke engang etter voldtekt. Kjære Scooter, tyskegutten, kameraten til Scooter og andre machistas der ute. For meg handler ikke dette om at jeg skal være kultursensitiv eller at jeg skal smile til dere sånn at jeg ser litt kosligere ut. Etter 8. mars hang det plakater rundt omkring som det stod jeg vil ikke ha komplimenter, jeg vil ha respekt. Jeg støtter den og legger til at jeg også vil ha komplimenter, men først respekt.

Jeg smiler gjerne jeg, men jeg bestemmer hvem jeg smiler til og hvorfor.

Det var godt å få ut det. Jeg savner snille norske gutter.




4 kommentarer:

  1. Skjønne akkurat ka du mene! Dessuten så kunna du fortalt Scooter at av og til så tenke man akkurat det, det koste ingenting å smil, og så smile man litt, si hei kanskje, e hyggelig. Ka skjer da? Jo, da trur dæm at man vil ha sex med dæm, og kjem med usaklige forslag og kommentara igjen. Det e så jævlig frustrerende. Du kunna også spurt han om "how much is the fiiish?"

    Det her e et innlegg som glede feministhjertet mitt Åshild! Syns du gjør en god jobb med det :)
    Æ e syk i dag. Litt kjedelig.
    Klem R

    SvarSlett
  2. Jeg lurer veldig på hva "the K", "the F" og "the L" i linja "The K, the F, the L", som er skrevet av den virkelige herr scooter, betyr!? Vet du det? Jeg tror forøvrig at vi kan være sikre på at Scooter ikke er en macho macho man. Han står jo bl.a. for den berømte linja "Its nice to be important, but its more important to be nice". Og for ikke å snakke om at det er han som roper ut "Heal your soul" i andre gjentakelse av siste gang de synger refrenget i "Let the music heal your soul" med div.artister.

    Men over til gaucho-scooter. Lær deg et skikkelig palabra de la casje, som betyr noe stygt og sleng det i trynet på han.

    Vi savner snille jenta Åshild også. Hold ut.

    SvarSlett
  3. beklager. mente selvfølgelig "i linja "the K, the L, the F""

    SvarSlett
  4. Ska vi møtes på skype og smil te hverandre i ei lita stund?

    Æ like forresten moped my bedre...

    SvarSlett